oscars moviemakers 2019

And the winner is……the Oscar goes to……
Afgelopen dinsdag kwam er onverwacht hoog bezoek in zowel groep 8A van meester
Eric en juf Manon als ook in groep 8C van meester Martijn.
In het begin van dit schooljaar hebben de groepen 7 en 8 meegedaan met het project
Moviemakers in het kader van Kunst en Cultuur (Cultuurmenu ICO).
O.l.v. gastdocent Ester Kroezenga leerden de kinderen tijdens een viertal lessen hoe je een filmkunt maken. De filmpjes zijn voor de ouders van de betrokken groepen op een afgeschermdesite van You Tube te bewonderen.
Wat bleek deze dinsdag? Een van de groepjes in de klas van meester Martijn was de uiteindelijke winnaar van allescholen die aan dit project hadden deelgenomen! Jente, Mayke, Owen, Tess en Floor kregen tijdens de gymles eenechte Oscar aangeboden voor de beste film ! U begrijpt dat dit een erg leuke verassing was!
Ook groep 8A viel in de prijzen! Hier werd hetfilmpje dat het groepje Carmen, Teun, Hanne,Anne-Roos en Ella had gemaakt bekroond met een heuse Oscar!
Zij hadden het mooiste verhaal gemaakt.

Twitter ICO

Eerste invaldag van één van onze kunstdocenten vandaag op OBS Anloo. Onderdeel van het pilotproject om te kijken of we zo het bij ziekte of uitval creatief én leerzaam kunnen gaan invullen. Leerlingen kregen les van Ester Kroezenga, en ze vonden het erg leuk!

RTV Drenthe bericht

Drentse scholen lossen tekort aan leerkrachten op met vakdocenten

Verschillende basisscholen in Drenthe gaan experimenteren met het inzetten van vakdocenten. Scholen worden hiertoe gedwongen omdat er bijna geen vervangers meer zijn te vinden voor zieke docenten.
Het ICO Centrum voor Kunst & Cultuur en Stichting PrimAH willen in maart beginnen met een pilotproject op drie scholen in Aa en Hunze:  OBS Anloo, OBS de Eshoek en OBS de Kameleon. Het gaat in eerste instantie om kunstvakdocenten.

“Deze mensen hebben een lesbevoegdheid. We zijn nu met deze mensen een serie lessen aan het ontwikkelen voor de boven, middel- en onderbouw. Het is de bedoeling dat het rekenen, taal en bijvoorbeeld aardrijkskunde in de lessen worden ingebed”, zegt directeur Saakje Berkenbosch van Stichting PrimAH.

Geen bezigheidstherapie
De kunstvakdocent staat ongeveer 1,5 uur voor een klas, en rouleert gedurende de schooldag langs meerdere klassen. De andere uren worden gegeven door de vaste leerkrachten van de school. De pilot is een mooie manier om te verkennen of de inzet van kunstvakdocenten bij vervanging vaker ingevoerd kan worden.

“Wij zijn heel enthousiast over dit project. Het moet geen bezigheidstherapie worden. Het is mooi meegenomen dat de scholieren zo bijvoorbeeld weer wat meer muziekonderwijs krijgen. misschien dat we door deze proef straks deze mensen ook wel inhuren als er geen vervanging nodig is”, aldus Berkenbosch.

Sport- en cultuurdag
Op andere scholen in Drenthe wordt gewerkt aan vergelijkbare initiatieven. OBS De Schuthoek in Hoogeveen bekijkt bijvoorbeeld de mogelijkheid van het organiseren van sport- en
cultuurdagen. Het is de bedoeling dat deze lesdag door vakdocenten wordt georganiseerd als teveel reguliere leerkrachten zich ziek melden.

Emmer Courant: Esdal Filmfestival smaakt naar meer

Emmen – Driehonderd scholieren én hun ouders genoten donderdagavond in de Emmer bioscoop Kinepolis van het Esdal Filmfestival. In de nasleep van de officiële Oscars werden donderdag de zogeheten Escars van het Esdal College uitgereikt in de bios.

“Wie weet zien we een van de filmsterren van vandaag ooit terug op de rode loper in Amerika”, grapt Jacqueline Dobben, docent van het Esdal College in Klazienaveen. “Liefst zeven klassen maakten een klassefilm. De leerlingen doorliepen het complete proces van het maken van een film, met begeleiding van theater-, grime- en kostuumdocenten. Vooral de professionele filmdocenten Meindert Dost en Ester Kroezenga leerden de klassen hoe het maken van een echte film in zijn werk gaat.”

Twee locaties van het Esdal College – Klazienaveen en Weerdingestraat – organiseerden met ondersteuning van De Kunstbeweging dit groots opgezette filmfestival voor de derdejaars vmbo. “Het Esdal College mag trots zijn op dit filmproject”, stelt Bibian Welbergen van De Kunstbeweging. “Samen met hun docent Nederlands bedachten leerlingen een origineel sprookjesverhaal, verdeelden dit in scènes en dachten na over script, storyboard en geschikte locaties. Voorafgaand aan de opnamedagen leerden de leerlingen wat er allemaal nodig is voor het maken van een film. Zo leerden ze onder meer camera acteren, grimeren en kostuums bedenken. Donderdag keken ze naar het eindresultaat. Het was fantastisch om te zien hoe trots zij en ook hun ouders waren na het zien van de films op het grote scherm van een echte bioscoop.”

Prijzen

Na de filmvertoning werden in totaal vier prijzen uitgereikt. Bryan Twickler uit Barger-Compascuum werd uitgeroepen tot beste acteur. “Ik had nog nooit geacteerd en vond het mooi om te doen. Vooral omdat we werden vrijgelaten bij het schrijven van het verhaal, is het echt onze eigen film geworden.” Noor Wijkniet – uitgeroepen tot beste actrice – had als voormalig leerling van Loods13 al enige acteerervaring. “Het was voor het eerst dat ik in een film speelde en ik vond het erg leuk om voor de camera te staan. Ik houd echt van acteren.”

Jacqueline Dobben is enthousiast om het filmproject verder uit te bouwen. “Naar aanleiding van dit filmproject gaan we, dankzij een speciale subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie, samen met De Kunstbeweging aan de slag om drie nieuwe leerlijnen te ontwikkelen in de disciplines fotografie, mediawijsheid, animatie en film. Hoe mooi is dat voor de leerlingen!”data.620xC1280x853.33333333333+0+-0.620x414

Activiteitenladder Gieten

In het kader van de activiteitenladder Gieten heeft Blijfkijken samen met Impuls en OutOfControl Dansschool een workhop gegeven voor de kinderen in Gieten. Tijdens mijn workshop gingen de kinderen aan de slag met lange sluitertijd. Een magische workshop!